Okruhy maturitných zadaní z anglického jazyka úroveň B1
Študent musí pri ústnej skúške preukázať schopnosť porozprávať o bežných životných a spoločenských situáciách, vyjadriť svoj názor na danú tému, opísať obrázky a viesť krátku konverzáciu na danú tému.
Základom hodnotenia je rozsah slovnej zásoby, používanie gramatických štruktúr, stupeň jazykovej pohotovosti, obsahová stránka prejavu a pod.
TEMATICKÉ OKRUHY:
- Rodina a spoločnosť
- životopis, osobné údaje, plány do budúcnosti, moja rodina, obľúbený člen rodiny
- vzťahy v rodine, problémy v rodine, generačné rozdiely
- povinnosti detí v rodine, vreckové
- rodinné oslavy, dovolenka
- Domov a bývanie
- môj dom, moja izba
- porovnanie bývania v byte a dome, na dedine a v meste, na Slovensku a vo Veľkej Británii
- vzťahy so susedmi
- ideálne bývanie
- Ľudské telo, starostlivosť o zdravie
- ľudské telo – opis
- bežné a civilizačné choroby, úrazy, návšteva lekára, starostlivosť o zdravie
- zdravý a nezdravý životný štýl
- Doprava a cestovanie
- dopravné prostriedky, ich porovnanie
doprava v meste
- prípravy na cestu, dôvod cestovania
- individuálne a kolektívne cestovanie ( doprava, ubytovanie a stravovanie )
- Vzdelávanie
- školský systém na Slovensku a vo Veľkej Británii
- vyučovanie ( predmety, hodiny, prestávky, moja škola, vzťahy v škole )
- život žiaka, mimoškolské aktivity
- Človek a príroda
- ročné obdobia a počasie
- extrémne počasie, prírodné katastrofy
- životné prostredie ( znečistenie, vyhynuté živočíchy a pod. )
- ochrana životného prostredia
- Voľný čas, záľuby a životný štýl
- možnosti trávenie voľného času
- voľný čas v mojom regióne, meste
- individuálne aktivity a záľuby
- Stravovanie
- jedlá a nápoje počas dňa na Slovensku, USA a vo Veľkej Británii
- stravovacie návyky, obľúbené jedlo a jeho príprava
- zdravá výživa
- Multikultúrna spoločnosť
- spolunažívanie ľudí rôznych kultúr a národností
- sviatky a ich trávenie, zvyky a podujatia
- zbližovanie kultúr, tolerancia
- Obliekanie a móda
- odev a doplnky na rôzne príležitosti
- vplyv počasia na obliekanie, kultúra obliekania
- moje obľúbené oblečenie
- Šport
- druhy športu (kolektívne, individuálne, letné a zimné, atraktívne športy, rekreačný a profesionálny šport)
- môj vzťah k športu, obľúbený šport
- obľúbený športovec, výhody a nevýhody profesionálneho športu
- Obchod a služby
- nákupné zariadenia a druhy obchodov, nakupovanie kedysi a dnes
- služby a reklama
- môj vzťah k nakupovaniu
- Krajiny, mestá a miesta
- dôležité miesta v mojom živote (rodisko, miesto štúdií, miesto trávenia víkendov a prázdnin)
- zaujímavé miesta na Slovensku a vo svete
- Žilina
- turizmus
- Kultúra a umenie
- kultúra a umenie v meste a na vidieku (múzeá, výstavy, divadlá, kiná, koncerty, cirkus, tanec)
- možnosti kultúry v mojom regióne, meste
- obľúbené oblasti kultúry, návšteva kultúrneho podujatia
- Knihy a literatúra
- literárne žánre, autori
- obľúbená kniha ( autor, žáner, hlavné postavy, dej )
- čítanie ako záľuba a jej benefity
- Človek a spoločnosť
- morálka (správanie sa mladých a starších ľudí, etická výchova v rodine a v škole)
- spoločenská etiketa (stretnutia, pozdravy a blahoželania), etiketa návštev (dôvody a čas, témy rozhovorov, pohostenie)
- normy a ich dodržiavanie (morálka a zákon, nedorozumenie a konflikt)
- Komunikácia a jej formy
- typy komunikácie a jej význam (verbálna, neverbálna)
- komunikácia v rôznych situáciách na verejnosti a v súkromí
- moderné formy komunikácie (mobilný telefón, počítač – elektronická pošta, sociálne siete)
- Masmédiá
- typy masovokomunikačných prostriedkov (printové a elektronické médiá, ich využitie, výhody a nevýhody)
- tlač (noviny, časopisy)
- rozhlas, televízia (obľúbené typy programov, sledovanosť rôznych typov programov)
- Mládež a jej svet
- charakteristika mladých (zovňajšok, móda, vnútorná charakteristika, záujmy)
- mladí ľudia kedysi a dnes
- vzťahy medzi mladými ľuďmi, vzťahy mladých so staršími, generačné konflikty
- ambície mladých, ich plány do budúcnosti
- Zamestnanie
- typy povolaní (fyzická a duševná práca), voľba povolania, jej motivácia
- životopis, žiadosť o prijatie do zamestnania, pracovný pohovor
- nezamestnanosť, najžiadanejšie povolania
- Veda a technika v službách ľudstva
- život kedysi a dnes (výdobytky vedy a techniky a životná úroveň, prístroje a pomôcky v domácnosti)
- najznámejšie vynálezy, vynálezcovia a vedci
- mobilné telefóny – výhody a nevýhody
- Vzory a ideály
- pozitívne a negatívne charakterové vlastnosti, ideálny človek, kritériá hodnôt
- skutoční a literárni hrdinovia
- človek, ktorého si vážim
- Vzťahy medzi ľuďmi
- medziľudské vzťahy (v rodine, v škole, susedské, generačné)
- priateľstvo a láska (hodnotový systém, postoje), stretnutia, oslavy
- spoločenské problémy
- Slovensko
- krajina a obyvatelia
- zvyky, tradície, konvencie
- Zaujímavé miesta a mestá
- Krajina, ktorej jazyk sa učím
- Veľká Británia, USA – krajina a obyvatelia
- osobitosti krajiny, zvyky, tradície a konvencie
- zaujímavé miesta a mestá
Okruhy maturitných zadaní z anglického jazyka úroveň B2
Študent musí pri ústnej skúške preukázať schopnosť porozprávať o bežných životných a spoločenských situáciách, vyjadriť svoj názor na danú tému, opísať obrázky a viesť krátku konverzáciu na danú tému. Jeho jazykový prejav musí byť plynulý, bohatý na slovnú zásobu, gramaticky správny.
Základom hodnotenia je rozsah slovnej zásoby, používanie gramatických štruktúr, stupeň jazykovej pohotovosti, obsahová stránka prejavu a pod.
Študent musí pri ústnej skúške preukázať schopnosť porozprávať o bežných životných a spoločenských situáciách, vyjadriť svoj názor na danú tému, opísať obrázky a viesť krátku konverzáciu na danú tému. Jeho jazykový prejav musí byť plynulý, bohatý na slovnú zásobu, gramaticky správny.
Základom hodnotenia je rozsah slovnej zásoby, používanie gramatických štruktúr, stupeň jazykovej pohotovosti, obsahová stránka prejavu a pod.
TEMATICKÉ OKRUHY:
- Rodina a spoločnosť
– životopis, osobné údaje, plány do budúcnosti, moja rodina, obľúbený člen rodiny
– vzťahy v rodine, problémy v rodine, generačné rozdiely
– povinnosti detí v rodine, vreckové
– rodinné oslavy, dovolenka
– rodina a spoločnosť (funkcie rodiny, rodina kedysi a dnes, generačné problémy a
problémy monoparentálnych rodín)
- Domov a bývanie
– môj dom, moja izba
– porovnanie bývania v byte a dome, na dedine a v meste, na Slovensku a vo Veľkej Británii
– vzťahy so susedmi, problém bývania mladých rodín, kúpa a prenájom bytu
– ideálne bývanie
- Ľudské telo, starostlivosť o zdravie
– ľudské telo – opis
– bežné a civilizačné choroby, úrazy, návšteva lekára, starostlivosť o zdravie
– zdravý a nezdravý životný štýl
– zdravotnícka starostlivosť (štátne a súkromné zdravotníctvo – prevencia, odborní lekári,
zdravotné poisťovne)
- Doprava a cestovanie
– dopravné prostriedky, ich porovnanie
– doprava v meste
– prípravy na cestu, dôvod cestovania
– individuálne a kolektívne cestovanie ( doprava, ubytovanie a stravovanie )
– cestovanie kedysi a dnes
- Vzdelávanie
– školský systém na Slovensku a vo Veľkej Británii
– vyučovanie ( predmety, hodiny, prestávky, moja škola, vzťahy v škole )
– život žiaka, mimoškolské aktivity
– štúdium cudzích jazykov (výmenné pobyty, jazykové kurzy, au-pair)
– vzťah učiteľ a žiak, kvality dobrého učiteľa a dobrého žiaka
- Človek a príroda
– ročné obdobia a počasie
– extrémne počasie, prírodné katastrofy
– životné prostredie ( znečistenie, vyhynuté živočíchy a pod. )
– ochrana životného prostredia
– vplyv životného prostredia na život človeka (poľnohospodárstvo, agroturistika)
- Voľný čas, záľuby a životný štýl
– možnosti trávenie voľného času
– voľný čas v mojom regióne, meste
– individuálne aktivity a záľuby
– zmeny v spoločnosti a ich vplyv na trávenie voľného času (kedysi a dnes)
– trávenie voľného času rôznych vekových kategórií
- Stravovanie
– jedlá a nápoje počas dňa na Slovensku, USA a vo Veľkej Británii
– stravovacie návyky, obľúbené jedlo a jeho príprava
– zdravá výživa
– medzinárodné kuchyne (charakteristika, rozdiely, špeciality)
- Multikultúrna spoločnosť
– spolunažívanie ľudí rôznych kultúr a národností
– sviatky a ich trávenie, zvyky a podujatia
– zbližovanie kultúr, tolerancia
– rasová diskriminácia, intolerancia a násilie, vzťah k menšinám v našej spoločnosti
– kultúrne hodnoty iných národov, spolužitie v Európe a vo svete
- Obliekanie a móda
– odev a doplnky na rôzne príležitosti
– vplyv počasia na obliekanie, kultúra obliekania
– výber oblečenia (móda, vek, vkus, nálada, možnosti), starostlivosť o oblečenie
– moje obľúbené oblečenie
– módne trendy – farby a štýly, tvorcovia, módne prehliadky
- Šport
– druhy športu (kolektívne, individuálne, letné a zimné, atraktívne športy, rekreačný a
profesionálny šport)
– môj vzťah k športu, obľúbený šport
– význam športu pre rozvoj osobnosti (fyzické a duševné zdravie, vôľové vlastnosti,
charakter)
– významné športové podujatia, súťaže, olympijské hry
– obľúbený športovec, výhody a nevýhody profesionálneho športu
- Obchod a služby
– nákupné zariadenia a druhy obchodov, nakupovanie kedysi a dnes
– služby a reklama
– môj vzťah k nakupovaniu
– druhy a spôsoby nákupu a platenia (kamenný obchod verzus internetový obchod, nákup
v hotovosti, kartou, na splátky)
– zahraničné výrobky verzus slovenské výrobky
- Krajiny, mestá a miesta
– dôležité miesta v mojom živote (rodisko, miesto štúdií, miesto trávenia víkendov a
prázdnin)
– miesto vhodné na oddych a miesto na spoločenské vyžitie
– zaujímavé miesta na Slovensku a vo svete, stereotypy, zvyky, tradície
– Žilina
– turizmus
- Kultúra a umenie
– kultúra a umenie v meste a na vidieku (múzeá, výstavy, divadlá, kiná, koncerty, cirkus,
tanec)
– možnosti kultúry v mojom regióne, meste
– obľúbené oblasti kultúry, návšteva kultúrneho podujatia
– hudobné, filmové, divadelné a folklórne festivaly, atmosféra
– ďalšie druhy umenia
- Knihy a literatúra
– literárne žánre, autori
– obľúbená kniha ( autor, žáner, hlavné postavy, dej ), obľúbený anglicky píšuci autor
– čítanie ako záľuba a jej benefity
– e-knihy, audio knihy, knihy v tlačenej verzii (porovnanie – klady a zápory)
- Človek a spoločnosť
– morálka (správanie sa mladých a starších ľudí, etická výchova v rodine a v škole)
– spoločenská etiketa (stretnutia, pozdravy a blahoželania), etiketa návštev (dôvody a čas, témy rozhovorov, pohostenie)
– normy a ich dodržiavanie (morálka a zákon, nedorozumenie a konflikt)
– pomoc a prejavy záujmu o spoluobčanov v núdzi, sponzorstvo a sponzori (dôvody a
podoby), charita
– vplyv spoločnosti na rodinu
- Komunikácia a jej formy
– typy komunikácie a jej význam (verbálna, neverbálna)
– komunikácia v rôznych situáciách na verejnosti a v súkromí
– moderné formy komunikácie (mobilný telefón, počítač – elektronická pošta, sociálne
siete)
– jazyk ako dorozumievací prostriedok (výučba cudzích jazykov, ich využitie a rozšírenosť)
– používanie spisovnej a nespisovnej formy jazyka
- Masmédiá
– typy masovokomunikačných prostriedkov (printové a elektronické médiá, ich využitie,
výhody a nevýhody)
– tlač (noviny, časopisy)
– rozhlas, televízia (obľúbené typy programov, sledovanosť rôznych typov programov)
– vplyv masmédií na život jednotlivca, rodiny i spoločnosti
– internet a jeho vplyv na človeka a spoločnosť
- Mládež a jej svet
– charakteristika mladých (zovňajšok, móda, vnútorná charakteristika, záujmy)
– mladí ľudia kedysi a dnes
– vzťahy medzi mladými ľuďmi, vzťahy mladých so staršími, generačné konflikty
– ambície mladých, ich plány do budúcnosti
– príčiny a následky užívania alkoholu, fajčenia a drog
- Zamestnanie
– typy povolaní (fyzická a duševná práca), voľba povolania, jej motivácia
– životopis, žiadosť o prijatie do zamestnania, pracovný pohovor
– pracovný čas a voľný čas (efektivita práce, nové technológie)
– pracovné príležitosti doma a v zahraničí, pracovné podmienky (mzda, sociálny systém)
– kariéra verzus rodinný život
- Veda a technika v službách ľudstva
– život kedysi a dnes (výdobytky vedy a techniky a životná úroveň, prístroje a pomôcky v domácnosti)
– najznámejšie vynálezy, vynálezcovia a vedci
– veda a technika v službách človeka
– zneužitie vedy a techniky (zbrane, závislosti, násilie, konzumná spoločnosť, civilizačné
choroby)
– človek a veda a technika v budúcnosti
- Vzory a ideály
– pozitívne a negatívne charakterové vlastnosti, ideálny človek, kritériá hodnôt
– skutoční a literárni hrdinovia
– človek, ktorého si vážim
– ja ako hrdina
- Vzťahy medzi ľuďmi
– medziľudské vzťahy (v rodine, v škole, susedské, generačné)
– priateľstvo a láska (hodnotový systém, postoje), stretnutia, oslavy
– spoločenské problémy
– možnosti riešenia konfliktov
– prejavy zdvorilosti
- Slovensko
– krajina a obyvatelia
– zvyky, tradície, konvencie
– zaujímavé miesta a mestá, známe osobnosti
– miesto Slovenska v zjednotenej Európe
– stereotypy a predsudky
- Krajina, ktorej jazyk sa učím
– Veľká Británia, USA, Austrália a Kanada – krajina a obyvatelia
– osobitosti krajiny, zvyky, tradície a konvencie
– zaujímavé miesta a mestá
– stereotypy a predsudky
Zverejnenie zadaní ústnej formy internej časti maturitnej skúšky
Na základe vyhlášky č. 224/2022 Z. z. o strednej škole (ďalej len vyhláška č. 224/2022 Z. z.) je povinnosťou strednej školy zverejniť maturitné zadania pripravené príslušnou predmetovou maturitnou komisiou sedem dní pred termínom konania ústnej formy internej časti maturitnej skúšky v príslušnej škole.
Zadania sú zverejnené na nástenke určenej na tento účel v priestoroch školy v predpísanom čase pred termínom konania maturitnej skúšky.